Condens in een dakset: Oorzaak, werking & wanneer actie nodig is

  • oktober 30, 2025

Condens in een dakset ontstaat door temperatuurverschillen tussen de warme lucht in de lamp en de koelere buitenlucht. Hierdoor kan vocht zich afzetten op de binnenkant van de behuizing, vaak zichtbaar als kleine druppels op de lenzen.

Waarom ontstaat condens in een dakset?

Een dakset heeft vaak ventilatieopeningen, waardoor lucht kan circuleren tijdens het gebruik. Bij hoge luchtvochtigheid of regenachtig weer kan echter vocht in de dakset terechtkomen. Wanneer de zon vervolgens op de lamp schijnt, kan dit vocht condenseren op de lenzen. Als het voertuig stilstaat, blijft deze condens zichtbaar.

Wat kunt u zelf doen?

In de meeste gevallen verdwijnt condens vanzelf. Door te rijden of de verlichting te gebruiken, stijgt de temperatuur in de dakset, waardoor het vocht verdampt en via een afvoer naar buiten kan. Op deze manier hoopt het zich niet op. Ook regelmatig gebruik van de verlichting helpt condensvorming te minimaliseren.

Belangrijke aandachtspunten

Gebruik geen hogedrukreiniger op de dakset. Aan de onderzijde van de dakset zit vaak een afvoergat voor condens. Hogedrukreinigers kunnen water onder hoge druk naar binnen duwen en schade veroorzaken. Controleer regelmatig de ventilatieopeningen en zorg dat deze niet geblokkeerd zijn.

Veiligheid en garantie

De daksets van Marelko zijn ontworpen om condensvorming te weerstaan. Condens heeft geen invloed op de werking én heeft geen gevolgen voor de garantie.

Je hoeft je dus geen zorgen te maken wanneer er af en toe wat vocht verschijnt.

Wanneer contact opnemen?

Neem contact op met Marelko als:

Er blijvend water in de behuizing staat en dit niet verdwijnt na gebruik.

Er zichtbare schade is aan de behuizing, afdichtingen of lens.

De lamp niet goed functioneert ondanks normaal gebruik.

Veiligheidsuitdaging?

Wij helpen u graag met een totaaloplossing.